- فرهنگي(طرح سلمان)
معرفي آموزش های الکترونيکی
جهاني شدن و تغييرات سريع فنّاوري به ويژه فنّاوري اطلاعات، ابعاد مختلف زندگي بشر را به شدت تحت تأثير قرار داده است، اين تأثير علاوه بر پويا ساختن محيط اقتصادي، تغييرات بنيادي در نظامهاي آموزشي ايجاد کرده است و موجب ظهور يادگيري الکترونيکي شده است. از سوي ديگر در سالهاي اخير به گسترش کمي و کيفي آموزشهاي فني و حرفهاي به منظور تربيت سرمايههاي انساني خلّاق و ماهر مورد نياز کشور توجه بيشتري شده است.
مخاطبان آموزشهاي مهارتي، از لحاظ مختلف نظير :
نوع آموزش (رسمي، غيررسمي، يادگيري آزاد)،
سطح تحصيلات آکادميک (ابتدايي تا دکتراي تخصصي)،
سن (15 سال و بالاتر)،
وضعيت اشتغال (محصل، جويايکار، شاغل، بازبشسته، سرباز، خانهدار و... ) ،
محل آموزش (مراکز کارگاهي دولتي و خصوصي، صنايع، زندانها، پادگانها، روستاها، واحدهاي صنفي)،
نوع استانداردهاي آموزشي (ملي، بينالمللي، فني، خدماتي، کشاورزي و ... )،
تنوع تجهيزات کارگاهي و نيازهاي بازار کار و تغييرات فنّاوري،
داراي تنوع بسياري است. از اين رو سازماندهي، توسعه و اجراي اين دورهها بسيار پيچيده و پرهزينه است و براي پاسخگويي به چنين گسترۀ وسيعي از آموزش با انعطافپذيري در زمان، مکان، فضا، محتوا، فرايند و تعاملات آموزشي، استفاده از فنّاوريهاي جديد آموزشي به ويژه يادگيري الکترونيکي ضروري است.
در محيطهاي يادگيري الكترونيكي، رويکرد آموزشي به صورت يادگيري مشارکتي، طراحي محتواي دورهها به صورت يادگيرنده محور، نقش ياددهنده به صورت تسهيلکننده يادگيري، يادگيرنده داراي ويژگيهايي مانند خود نظمي و تعامل گروهي، و فرايندها و تعاملات آموزشي مستقل از زمان و مکان است از اين رو اين روش آموزشي براي يادگيري مادامالعمر نيروهاي شاغل مورد توجه ويژه است.